Je hebt het misschien al ergens gehoord of gelezen: oktober is Buy Nothing New-Maand.

Nu hoor ik je denken: “Waarom zou je als ondernemer daar over schrijven? Je wilt toch gewoon ook zoveel mogelijk verkopen?”

Nou, dat zal ik je uitleggen. Het is ook een maand die draait om bewuste consumptie, nadenken over waarom we zoveel spullen nieuw kopen.

Door te beseffen hoeveel spullen je eigenlijk al hebt, en hoeveel je daar misschien niet eens van gebruikt, kom je er ook achter dat kwaliteit veel belangrijker is dan kwantiteit. Uiteindelijk willen we allemaal meer rust in ons hoofd en een opgeruimd huis.

Wie weet vind je tijdens het opruimen allerlei oude sieraden terug. Sieraden die je vroeger hebt gedragen en nu niet meer. Sieraden die je van je oma hebt gekregen, of van je moeder, die aardige tante of misschien van je eerste vriendje. Deze sieraden hebben een emotionele waarde en daarom kun je ze moeilijk weg doen, maar toch liggen ze te verstoffen in een doosje ergens achter in de kast, omdat het eigenlijk je smaak niet meer is.

Nu zijn sieraden van goud of zilver toch al heel erg duurzaam. Ze worden niet voor niets doorgegeven van moeder op dochter.

En hoewel het dan misschien je smaak niet is, het materiaal blijft natuurlijk wel zijn waarde behouden! Het materiaal is namelijk om te smelten en te vermaken tot een volledig nieuw sieraad.

Een sieraad dat jij met plezier zult dragen, omdat het met zorg is ontworpen en gemaakt naar jouw smaak. Zelfs edelstenen en parels kunnen weer op een andere manier hergebruikt worden.

En wie weet geef je het dan later ook weer door aan je kinderen, zodat die het kunnen dragen, of desnoods weer kunnen laten vermaken naar hun smaak. Blijft het toch nog in de familie.

 

.IMG_6358IMG_6797 - kopieIMG_6315opdracht , van zeeuws slot naar armband(21)